Sabtu, 21 Mei 2022

BUDI DAYA 14


Minggu, 22 mei 2022


BUDI DAYA 14

aya anu ngagaduhan kapalay nyungsi kana jalan sae (Agama) kahalangan ku teu gaduh dunya, tuluy sok aya saur kieu : 
"Ari kana Agama mah kabeh oge pada harayang ngajalankeun, ngan kumaha ari teu boga modal mah geuning sok baroraah 
aya nu daek mapagahan, kapan dicampuran oge tara, komo ari anu geus kasebut sok daek ngaja-lankeun kajahatan mah jigana teh 
ngan wungkul jadi pamoyokan, 
da ari tuluy diomekeun mah tara; 
leuheung ari ieu diharam-haram mah, 
jeung ari anu kurang pangerti-budina mah nyebut haram jeung ngewa teh 
lain kana tekadna nu salah, 
tapi ieu mah estu kana adegannana, 
jadi upama kadupak mobil mah 
lain hayang ngajar kanu nyetirna, 
tapi ieu mah anu ngambek teh 
bet kana mobilna, kapan aya nu sok kieu : nenjo ronggeng, haram ! 
nenjo bangsat haram ! 
nenjo tukang maen haram !, 
tapi ari manehna usaha ku jalan ngaronggeng (igel-igelan bari ngalagu, teu rumasaeun) , nekadkeun usaha 
ku jalan ngadagangkeun Asma Pangeran (kanyahona tina hal Agama ku manehna 
dipake andelan neangan dunya, teu karasaeun), kapan nyaho ari Elmu Agama kudu diamalkeun, naha atuh dipake usaha ?"

Kapan loba nu sok dimaenkeun, 
hartina teu buru-buru dituduhkeun 
"kudu kumaha prakna 
sangkan urang disebut manusa, 
kapan geuning tangkal cau mah, 
sok cau sagala-galana, 
tara ngaronggeng da lain ronggeng, 
tara maling da lain bangsat, 
tara maen, 
malah cauna oge tara hese didaharna, 
tur rasana tara jauh tina rasa cau, 
kacaba ari nu ngadaharna teu walagri mah, 
nya eta gumantung 
ka nu ngarasakeunnana bae".

. . . . . . . 
"Bener ari di dunya mah sagala oge 
kudu aya sarat dunya deui, 
nya-eta nu aya, keur nu euweuh; 
nu euweuh mistina kudu ti nu aya, 
sangkan bisa nyungsi kana jalan ka Allahan 
ku nyumponan kana ngaraning manungsa 
nu aya  kamanusaannana " . . . . . . .

. . . . . . .
Tah ku margi sok aya saur anu kasebat di luhur manawi katampi supados modal urang 
kangge nyungsi kana Agama, 
ulah kabujeng seep 
ku nu ngaronggeng, 
ku nu maling (nipu), 
ku nu maen 
kedah enggal bae geura tawajuh 
(guguru ka guru anu mursid) 
ku jalan tawajuh 
dina tempat nu teu kaauban ku wawangunan, nya-eta ulah kapincut ku carita jijieunan 
nu ngabibita wungkul, 
cindekna kudu tawajuh mah 
kudu ka nu ngawangun, 
da sanajan kasaungan oge 
ari laku lampah urang hade mah 
ku nu ngawangun (Pangeran) oge 
tangtu dipiasihna, 
agamana tangtos katepi . . . . . . .

. . . . . . . 
Tawajuh di tengah lautan, 
nya-eta hate urang sing lebar (lega) 
ulah cupeut sarta tekadkeun 
Mangeran ka Wujud nu Maha Suci 
sareng Panutkeun ka Rasul nu Maha Suci meumpeung urang dipasihan pitulungna 
nu Maha Suci (jijiriman-jijisiman) . . . . . . .

. . . . . . . 
Tawajuh di enggon, 
nya-eta kedah aya di enggon sorangan, 
mun rumaos ngagaduhan asma (jenengan) manusa, 
atuh kamanusaan urang 
ulah ditebihkeun tina adeganana (enggonna) . . . . . . .

. . . . . . . 
Tawajuh di tengah leuweung, 
nya-eta sing tiasa nyepikeun (nebihan) 
hawa nafsu dunya nu sok nyasarkeun . . . . . . .

. . . . . . . 
Tawajuh di ungkulan kitab, 
nya-eta sing tiasa mupunde 
saeusina kitab Pangeran, 
elingkeun salamina 
teundeun dina embun-embunan 
sangkan ulah salah tekad . . . . . . .

. . . . . . . 
Tawajuh di amparan samak, 
sing sa maksud jeung Agamana, 
saampar jeung nu ngamparkeunnana (Guru), guru nu neteskeun urang 
satetes ulah sulaya, 
mun awas ningali kuda, 
atuh ulah sok dibejakeun munding, 
mun ngadenge sora musik 
ulah dibejakeun nu ceurik, 
cindekna urang ulah osok bohong 
kudu guru jeung muridna akrob kanyahona teh, tapi lain akrob jasmanina . . . . . . .   

Boweh sindirna 
urang kudu beresih, 
lain beresih euweuh, 
tapi beresih hade nya kalakuan, 
hate sing seukeut kanyaho, 
bisa milih nu salah jeung bener, 
ulah sok rubuh-rubuh gedang, 
sagala kumaha batur, 
iklas tega kana sipat pati, 
nimbulkeun ka sipat hirup 
ku daek ngahirupkeun anggahotana 
pikeun nyungsi ka Nu Hirup, 
nya Gusti Nu Maha Suci, 
satungtung ngumbara di lahir 
kersa nutup barang luwareun manusa, 

sindirna nutupan panon, 
ceuli, irung, sungut sarta sing eling 
ka Rahmat Gusti nu ngocor taya kendatna, 

sindirna nu tawajuh sisi cai, 
nganyahokeun ka murahan Gusti 
teu beda jeung cai palid ngeusian buana kabeh, mun ditulis moal mahi pimangsieunnana, kertas jeung kalam nya kitu keneh. 

Nu matak ti baheula nepi ka kiwari 
teu beak-beak nasehat, gunta-ganti kanyaho 
nu ngajamanan, nurutkeun kaayaan jaman bae, jadi lamun dibukakeun mah estu moal katuliskeun kabeh, 
paingan nu miskin susah, 
susah lamun dimahalkeun mahal 
kudu dibeuli ku dunya, 
susah pimeulieunnana, 
nya tuluy loba nu miskina sagala-galana, 

paingan loba nu jahat, 
jahatna lantaran teu nyaho di bener; 
tukang bener kitu deui , 
loba nu ngan kari akuan wungkul, 
merkna paluhur-luhur, 
embung lamun teu kasebut, 
sakabeh pamuji kahayangna keur manehna, estu Adam lali tapel, 
hartina geus poho kanu gaduh puji (Bismillahi), geuning saur sepuh kapungkur mah 
sok aya saur kieu : 
"Ulah sok hayang kapuji, 
anggur urang kudu resep muji", 
tapi kumaha ari ayeuna ? 
Nya kalolobaannana mah 
pada harayang kapuji bae !!

"Ulah hayang kasebut pinter" 
sabab anu pinter mah anging pitulung anu Maha Suci (Illa billahi aliyul adzim?), 

malah samistina mah 
kudu rumasa teu daya-upaya-upaya acan 
(la haw la wala quatta?), 
tapi ieu oge kumaha? 
Ieu oge nya sami bae, 
sabagian gede nya rata-rata umangkeuh 
boga rasa aing bener, 
aing nu bisa, 
sarta sabalikna kabenerannana teh 
teu dirasakeun heula. 
Ku ayana anu kitu teu euweuheun 
sakalieun aya nu nuduhkeun 
ka nu kapandang bener oge 
sok rajeun aya nu "nyegag". 

Komo ninggang ka nu gila-basa, 
estu anggapannana ngan hiji bahasa bae  
anu boga bener teh, 
nepi ka meh-mehan hayang miceun 
(teu nganggep bener kana bahasana sorangan).

Tah nu kitu ana geus kaporong 
sok ngajadikeun hiji kajadian 
nu pohara kaliruna, 
kaliru kana tujuan Agama, 
buktina loba kajadian 
aya anak ngalainkeun ka kolot, 
ku sapedah henteu salagam, 
padahal lagam sora atawa nasjidna huruf mah eta henteu gumantung kana tujuan Agama, 
da ceuk sepuh kapungkur mah geuning 
sok aya saur kieu : 
Pangeran iku ora aningali ucap, 
anging aningali tekad, 
anu pisundaeunnana kieu : 
"Pangeran teh henteu ningali ucap 
anging ningali tekad". 

Kumargi eta upami parantos kahartos parentah-parentah anu katulis dina kitab-kitab anu nuju kana Agama 
cing geura atuh wartosan 
anu teu aracan aruningaeun, 
ka urang Sunda atuh ku Sunda, 
ka urang Jawa atuh ku Jawa, 
Malayu ku Malayu 
jeung sabangsana. 

Ulah sieun teu dianggap soheh ari bener mah ! Moal kurang sari ari kaharti mah ! 
Sarta sabalikna 
najan huruf jeung nyelekeukna 
ari teu ngarti mah teu matak jadi dangdanan, da ku para Nabi oge meureun 
lain ngan dititah ngocoblak bae, 
tapi hartikeun 
sarta kudu prak jaralankeun, 
bejaan nu acan nyaraho'eun, 
nya eta sangkan kaayaan dunya 
jeung nu ngajaramannana 
pada saralamet salawasna. 

Jalanna sangkan mulus, 
nya-eta lamun nyaho aya nu salah 
"atuh geura omekeun", 
ulah ngan ngomong 
"si itu murtad, 
si itu kafir bae", 
naha urang ngaku boga Nabi (Guru) teh 
rek dilelewe bae, 
atawa rek diturut parentahna? 
Naha rek diturutan teh 
ngan make pakean lahirna wungkul ? 
Sing harti atuh 
ari ngaran Agama teh "kalakuan" 
nu harade 
nu nyungsi arah ka Allahan 
geuning dipakean 
Rukun Islam jeung Rukun Iman, 
nya eta urang sangkan ditariung 
ku kalakuan anu hade, 
da ari kagorengan mah 
sanajan sagede bu'uk oge 
ku Pangeran anu tangtu kauningana, 
jadi hartina sanajan urang ditiungan 
ku lawon oge ari kalakuan goreng mah 
ku Nagara oge tangtu dihukum, 
komo deui ku nu kawasa.

Sanajan bangsa naon oge 
ari kaadilan mah pada ngaayaan. 

Jadi cindekna tina hal urusan pakean lahir mah ulah sok make dihijikeun jeung urusan Agama, sapedah ka nu make stelan nyebut "kafir" 

jeung sabalikna sapedah urang make tiung hayoh ngaku "Islam", 
palebah dieu mah atuh sing kaharti bae, 
da lain urusan lahir, malah sukur, 
keur mah urang teh make pakean Islam 
ana prak teh jeung kalakuannana hade, meureun anu tangtu bakal loba 
harayangeun milu .

Ulah bon make nyirian maneh 
sanajan teu kaciri oge ari anu bener 
tangtu loba anu hayang nurutan. 

Geuning dina riwayat para Wali baheula mah cenah dina enggon-enggoning ngajalankeun kahadean oge tara harayangeun katangar : 

Mangeranna ka Wujud anu Maha Suci, Maranutna ka Rasa nu Suci, 
Sumembahna ka Nu Maha Suci, 
jembarna ka Ibu-Ramana, 
Zakat fitrahna tara sok hayang katangar. 
Ngaji rasana ka sasama mahluk 
estu tara ngabeda-beda, 
Estu padamelannana teh 
munggah jadi hiji jeung sifat-sifat 
anu harade bae . . . . . . .

Mung pamugi na ulah ngaraos dinasehatan, 
teu dikedahkeun percanten 
kana sagala pamendak ieu, 
upami teu sapamendak 
ulah bade ngaraos dilainkeun, 
satadina oge kahayang mah 
anging bade ngilari tuduh jalan anu leres, manawina bae aya kaleresannana, 
atuh upami aya nu kapandang leres 
sumangga urang jalan-keun ku prak (praktijk), theoryna (nasehatna) anu kapandang sae 
atuh sumangga wartoskeun deui 
ka nu teu acan aruningaeun, 
supados pada di jaralankeun 
kana jalan nu nyungsi kasalametan sadayana (sarerea).

Sinareng upami aya basa 
nu kapandang lepat maksadna, 
mugi ulah bade asa-asa 
sumangga geura lereskeun bae, 
sanes lepat kedah dianggap leres, 
namung nu salah kedah diomekeun 
disarengan ku panghapuntenna.





Tidak ada komentar:

Posting Komentar